Kan man drikke kaffe når man ammer?

Mange nybakte mødre føler seg slitne og trøtte, og da er det nok få ting som frister mer enn rykende varm kaffe. Men kan man egentlig drikke kaffe når man ammer? Eller vil koffeinet gå over i morsmelken og påvirke barnet negativt?

Her gir vi deg svar!

Normalt kaffeinntak er uproblematisk

Ifølge NHI.no, vil et normalt inntak av kaffe på cirka 2 til 3 kopper per dag være uproblematisk for deg som ammer. Et par kopper kaffe om dagen vil nemlig ikke medføre høye nok koffeinmengder i morsmelken til at barnet blir påvirket.

Omkring 1 % av koffeininnholdet i kaffen du drikker går over i brystmelken. Det er med andre ord bare små mengder som potensielt vil overføres til barnet. Med det sagt, anbefales det likevel ikke å overdrive kaffeinntaket så lenge du ammer.

Hvor mye kaffe kan man drikke når man ammer?

Ifølge NHI.no, bør man holde seg til maksimalt 3 kopper per dag i perioden man ammer. Her er det imidlertid flere faktorer som spiller inn, inkludert kaffetype og størrelsen på kaffekoppen.

En kopp regnes vanligvis som 2 dl. Bruker du stor termoskopp eller lignende, er det greit å tenke over hvor mye denne rommer. Er det 4 dl i koppen, bør du telle dette som to av dine maksimalt tre daglige kaffekopper.

Noen kaffesorter er for øvrig koffeinfrie, og da kan du naturlig nok drikke mer. Det finnes også kaffevarianter med større eller mindre mengder koffein. Ifølge Folkehelseinstituttet inneholder pulverkaffe og filterkaffe henholdsvis 90 og 80 mg koffein per 2 dl.

Ifølge NHI.no vil et inntak på over 750 mg koffein per dag regnes som høyt. Dette tilsvarer rundt seks store kaffekopper. En gjennomsnittlig kaffedrikker får i seg rundt 300 til 400 mg koffein daglig.

Kan baby reagere på koffein?

Ja. Selv om litt kaffe regnes som greit, bør du unngå et høyt koffeininntak. Mye kaffe kan nemlig føre til reaksjoner hos babyen. Her er de vanligste:

  • Barnet blir veldig aktivt og våkent
  • Kortvarig søvn med hyppige oppvåkninger
  • Forstoppelse
  • Kolikk

Forskning viser også at jernopptaket blir dårligere av kaffe dersom mor drikker den i forbindelse med måltider. Dette kan påvirke jerninnholdet i morsmelken.

Holder du deg imidlertid til maksimalt 300 mg kaffe per dag, altså rundt tre kopper, vil dette sannsynligvis ikke påvirke babyen. Skulle du imidlertid merke at barnet har noen av de overnevnte symptomene, bør du redusere antall kopper (eller koffeinstyrke).

Ta hensyn til babyens alder

Koffein brytes svært sakte ned hos spedbarn. Nyfødte har en gjennomsnittlig nedbrytningstid på 97,5 t. Når barnet blir noen uker gammelt er nedbrytningstiden på 80 timer.

Er barnet seks måneder gammelt, vil det bryte ned koffein langt mer effektivt. Nedbrytningstiden er nå på 2,6 timer. Vær derfor ekstra forsiktig med koffeininntaket rett etter fødselen (dersom du ammer).

Hvor lenge er koffein i morsmelk?

Ifølge Folkehelseinstituttet vil morsmelken ha den høyeste konsentrasjonen av koffein omkring 1 time etter inntak. Mengden vil deretter halveres etter cirka 7,2 timer, skal vi tro National Institutes of Health.

Koffein vil med andre ord kunne spores opp i brystmelken en god stund etter inntak. Men etter noen timer vil mengden være svært liten. Ønsker du å unngå at barnet får i seg mye koffein, bør du unngå å amme den første timen etter at kaffen er inntatt.

Hva bør man unngå når man ammer?

Som ammende kan du stort sett spise og drikke det samme som resten av befolkningen. Ammehjelpen.no råder deg til å følge de nasjonale kostholdsrådene. Med unntak av noen få former for kjøtt, sjømat og urter, er det ingen spesielle matvarer du må unngå.

Det viktigste er at du spiser variert og sunn mat. Noen råvarer kan imidlertid ha et høyt innhold av miljøgifter eller helseskadelige mikroorganismer og stoffer. Dette inkluderer blant annet følgende:

  • Brunmat av krabbe
  • Viltkjøtt som inneholder rester av ammunisjon
  • Postei av rogn
  • Fiskelever
  • Egg fra måke
  • Selvfanget ferskvannsfisk som ørret, gjedde og abbor

Miljøgifter kan samle seg opp i kroppen og overføres til barnet. Dette gjelder både under graviditeten og mens du ammer. Når det gjelder rakfisk, upasteurisert ost og rått kjøtt (som bør unngås i graviditeten), kan dette fint spises når du ammer.

Visse urter ser også ut til på påvirke melkeproduksjonen negativt, og bør derfor unngås i store mengder. Dette inkluderer peppermynte og salvie. Vær obs på at noen former for te kan inneholde disse urtene.

Husk at ikke bare kaffe inneholder koffein

Nå vet du at litt kaffe er OK å drikke mens du ammer. Det kan imidlertid være greit å huske på at også andre mat- og drikkevarer kan inneholde koffein. Dette inkluderer blant annet sjokolade, te og visse typer brus.

Om du har drukket mye cola eller spist sjokolade, kan det derfor være lurt å være ekstra sparsom med kaffen. Følg gjerne med på hvordan barnet ditt reagerer på koffeininntaket ditt, og endre vanene dine om nødvendig.