Gravid | Uke 22

Når du er gravid i uke 22, er fosteret ditt 20 uker gammelt. På dette tidspunktet befinner du deg i andre trimester, og det gjenstår omtrent 18–20 uker til fødselen. Barnet i magen blir stadig sterkere, og ikke minst – rundere! Nedenfor kan du lese mer om både fosterutvikling og vanlige plager hos mor i 22. svangerskapsuke.

Milepæler i uke 22 av graviditeten

  • Barnets hender har blitt mer gripesterke
  • Navlesnoren har vokst seg tykkere
  • Øyenbryn, lepper og øyelokk er tydeligere
  • Fosterets øyne er utviklet, men mangler fortsatt pigmentering av regnbuehinnen
  • Mange gravide opplever å få strekkmerker nå

Barnets utvikling

I uke 22 vil barnets hender bli sterkere, slik at den lille kan gripe og knyte hendene sammen. Fosterets sanser er i stadig utvikling, og barnet kan snart begynne å gripe etter for eksempel navlestrengen, ørene eller nesen sin. Legg også merke til at fosteret kan høre deg, og kjenne det dersom du berører magen din. Øynene utvikler seg også, og nærmer seg ferdige. Det tar imidlertid enda noen uker før barnet åpner dem. Regnbuehinnen har heller ingen fargepigmenter foreløpig. I ansiktet vil barnets øyenbryn, øyelokk og lepper bli mer tydelige, og den lille ligner nå mer og mer på babyen du gleder deg sånn til å møte! Barnets hodehår begynner også å bli mer synlig, selv om det er nokså tynt. Samtidig vil fosteret i uke 22 ha fine lanugo-hår over store deler av kroppen, og huden er forholdsvis rynkete. Sistnevnte skyldes at huden utvikler seg raskere enn babyens underhudsfett.

Hvor stort er fosteret i uke 22?

Når du befinner deg i uke 22 av graviditeten, vil fosteret måle omtrent 28–30 cm fra isse til fotblad, og veie rundt 450–500 gram. Barnet er nå på størrelse med et spagettigresskar. Den øvre delen av livmoren befinner seg nå cirka 2,5 cm over navlen, og magen blir stadig større. Snart kan det bli vanskelig å se føttene!

Endringer i mors kropp

I 22. svangerskapsuke vil magen din for alvor begynne å bli stor, og snart kan det oppleves vanskelig å se sine egne tær mens du står oppreist. Ja, eller å knyte skoene. Samtidig kan magestørrelsen variere mye fra kvinne til kvinne. Det er også vanlig å oppleve strekkmerker på mage og bryst, noe som skyldes at huden strekkes relativt fort. Brystene blir større for å kunne produsere melk, og barnet tar stadig større plass i magen. Produksjonen av hCG flater nå ut, mens østrogen- og progesteronproduksjonen stadig øker. Dette kombinert med den voksende magen, kan føre til en rekke vanlige plager.

Gravid i uke 22? Symptomer du kan forvente!

I uke 22 vil du fortsatt befinne deg i andre trimester, som av mange omtales som den beste delen av graviditeten. De vanlige svangerskapsplagene fra første trimester er gjerne borte for lengst, og du er heller ikke på ditt største – som i tredje trimester. Likevel er det ikke sikkert du slipper unna alle plager. La oss se nærmere på de hyppigste plagene i denne delen av graviditeten!

Strekkmerker

Som gravid i andre trimester er det vanlig å oppdage strekkmerker på både lår, rumpe, mage og bryster. Årsaken er enkel: Kroppen din vokser, noe som fører til at underhudens støttevev ikke evner å stå imot strekket. Strekkmerker er helt vanlig, og ikke minst – ufarlig. Samtidig kan du oppleve å få ekstra mye strekkmerker ved rask vektøkning. I så fall bør du vurdere tiltak som forhindrer at du når en usunn vekt. Med det sagt, er det mange overvektige som har sunne og fine graviditeter! Skulle du få strekkmerker, er det ingen spesiell behandling å ty til. Men i de fleste tilfeller vil strekkmerkene blekne etter hvert, og dermed bli mindre synlige. Noen finner kroppslotion lindrende, særlig dersom huden i tillegg er kløende eller tørr.

Kramper og hevelser i beina

Som gravid i uke 22 er det ikke uvanlig å ha leggkramper, og disse dukker gjerne opp midt på natten. Dette kan være veldig plagsomt, og ikke minst – smertefullt. Likevel regnes det som normalt, da rundt 45 % av kvinner opplever det under graviditeten. Du kan også få hevelser i beina, noe som skyldes at livmoren presser mot venene. Blodvolumet har også økt, og svangerskapshormoner gjør at blodårene slapper mer av. Dette kan medføre lavere blodtrykk, og bidra til hovne ankler og føtter.

Angst for fødselen og den nye tilværelsen

Det er ikke bare fysiske plager som kan melde seg under graviditeten. Mange vordende mødre kan også slite med negative tanker eller angst. I takt med at magen blir større, blir kanskje også den nye tilværelsen mer virkelig. Mange tenker tanker som at «nå er det ingen vei tilbake», og «vil jeg bli en god nok forelder?». Dette er helt normalt! Det å skulle bli mamma (eller pappa) kan by på mange bekymringer, enten det er for fødselen eller tiden etterpå. Snakk gjerne med noen om tankene dine, da dette kan gjøre situasjonen litt lettere å håndtere. Kanskje du kjenner noen andre som har fått barn, som kan berolige deg?

Diverse andre plager

I uke 22 kan du også oppleve mange andre graviditetssymptomer og -plager. Du kan for eksempel kjenne på ørhet og svimmelhet, noe som har sammenheng med økt blodvolum og hormoner. Stikkende ligamentsmerter på én eller begge sider av livmoren er også vanlig, ettersom ligamentene rundt livmoren strekkes. Bekkensmerter kan oppstå av samme grunn, og skyldes at bekkenet blir løsere frem mot fødselen slik at barnet skal kunne passere. Du kan også oppleve fordøyelsesplager som halsbrann, sure oppstøt og treg mage. Siden magen nå begynner å presse på blæren, kan det også tenkes at du må oftere på toalettet for å tisse. En større mage kan også føre til problemer med søvn. Det blir vanskeligere å finne en god stilling å sove i. Her kan vi anbefale deg å ligge på siden, og å bruke en pute til å støtte opp under midjen. Dette kan gi god avlastning, samtidig som det blir minst mulig trykk mot indre organer.

Tips til deg som er gravid i uke 22

Nå som du er gravid i uke 22, er du over halvveis i graviditeten. Det kan derfor være på tide å melde seg på svangerskapskurs. Her kan du møte andre vordende mødre, og delta på fødselsforberedende øvelser – enten alene eller sammen med en partner. Ønsker du en babyshower, kan du også hinte om dette til en venn, søster eller andre du kjenner. Kanskje du kan få ha en finger med i spillet når det kommer til planlegging av tema? Et siste tips er å sørge for at du får i deg nok jern, ettersom jernbehovet øker i graviditeten. Spis for eksempel jernrik mat som leverpostei eller lignende!