Hva er bekkenløsning?

Som gravid kan du oppleve å få smerter i bekkenet, noe som gjerne omtales som bekkenløsning. Men hva er egentlig årsakene til dette, og hvilke symptomer har tilstanden? Og ikke minst – hvordan kan du lindre eller unngå smertene? 

Her er alt du trenger å vite om bekkenløsning. 

Bekkenløsning – enkelt forklart 

Ifølge NHI er bekkenløsning det samme som bekkenleddsmerter. For å forstå hvorfor smertene oppstår, er det også nødvendig å forstå hvordan bekkenet er bygget opp.  

Bekkenet ditt består av en rekke knokler, og disse er vanligvis tett sammenføyd og lite bevegelige. 

Under en graviditet vil svangerskapshormonene dine påvirke sammenføyingene av knoklene, og bidra til at bekkenet blir mer bevegelig. Grunnen er enkel og helt naturlig: Barnet skal komme seg gjennom fødselskanalen, og kroppen forbereder seg. 

Noen gravide kan oppleve at endringen i bekkenets føyelighet fører til smerter. 

Symptomer på bekkenløsning 

Dersom den gravide opplever vansker med gange og smerter som er lokalisert rundt bekkenleddene, er det ofte snakk om bekkenløsning. Ifølge NHI.no er dette de mest typiske symptomene: 

  • Smerter på baksiden av bekkenet i iliosakralleddene 
  • Smerter over symfysen 
  • Økende smerter utover dagen 
  • Strålende smerter ned i lår og lyske ved belastning 
  • Problemer med å løfte, ligge på rygg, gå eller å stå oppreist 
  • Smerter ved stillingsendringer  

Mange med bekkenløsning opplever at rotering av kroppen eller stillingsendringer kan være spesielt smertefullt. Det kan for eksempel være vondt å skulle endre liggestilling i sengen eller å gå ut av en bil. Dagligdagse oppgaver som støvsuging og klesvask kan også være smertefullt. 

Er bekkenløsning vanlig? 

Ja, forholdsvis. Bekkenløsning er faktisk noe omkring 15 % av alle kvinner vil oppleve i løpet av svangerskapet, skal vi tro NHI.no. Om du skulle kjenne smerter baktil i bekkenet eller ved symfysen, er det derfor sannsynlig at du har bekkenløsning. 

Dersom du tror du kan ha bekkenleddsmerter, kan det være lurt å ta kontakt med legen din for videre råd. 

Hva er årsakene til bekkenløsning? 

Ifølge NHI.no er man ikke helt sikker på hva som er grunnen til at noen kvinner får bekkenleddsmerter, og andre ikke. Det er i hvert fall antatt at det er den hormonelle påvirkningen av svangerskapet som fører til endringer i bekkenet og dermed smerter. 

Det antas også at kvinner med mer tøyelige leddbånd, manglende stabilitet i bekken og korsrygg eller asymmetrisk bekkenbevegelighet er mer utsatt. 

Bekkenløsning er spesielt vanlig blant kvinner som har født tidligere. Ifølge NHI.no øker risikoen med antall fødsler, og smertene kommer gjerne tidligere og tidligere for hvert svangerskap. Høy BMI kan også gjøre at man blir mer disponert for bekkenleddsmerter. 

Andre faktorer som kan medføre at man er mer disponibel for å utvikle bekkenleddsmerter er tungt fysisk arbeid, lav alder hos mor, depresjon, bekkenskader, historikk med ryggsmerter og lavt utdanningsnivå. 

Hva er prognosen ved bekkenleddsmerter under graviditet? 

Hos majoriteten av kvinnene som sliter med bekkenløsning, vil plagene reduseres eller forsvinne etter at barnet er født. NHI viser til en svensk studie som kom frem til at så godt som alle deltakerne var smertefrie ved etterkontrollen 12 uker etter fødsel. 

Ifølge Folkehelseinstituttet vil likevel 2 til 3 % av de kvinnene som har slitt med bekkenløsning ha smerter også ett år etter fødselen. NHI.no påpeker at de som sliter med smerter særlig lenge, gjerne også hadde sterke smerter under svangerskapet. 

På nettsidene deres står det for øvrig at noen få kvinner kan oppleve å få kroniske bekken- eller ryggsmerter etter å ha slitt med bekkenløsning. De aller fleste opplever imidlertid at smertene går over av seg selv. 

Merk at kvinner som sliter med depresjon eller angst kan også være mer utsatt for å få langvarige plager etter bekkenløsning. Grunnen til dette er uviss, men henger kanskje sammen med at noen som sliter psykisk heller ikke er så aktive fysisk. 

Hvordan forhindre bekkenløsning? 

Det finnes ulike tiltak man kan gjøre for å redusere risikoen for at man får bekkenløsning. Dette handler først og fremst om å holde seg i aktivitet, og å sørge for god helse før man i det hele tatt blir gravid. 

Her er en oversikt. 

Trening før graviditet 

Ifølge Folkehelseinstituttet, FHI, viser en studie at regelmessig fysisk aktivitet i tiden før svangerskapet kan redusere risikoen for at man opplever bekkenløsningssmerter under graviditeten. 

I studien, der hele 39 000 kvinner deltok, kom det frem at trening 3–5 ganger per uke reduserer risikoen for bekkenleddsmerter med 14 %. Av den grunn er jevnlig fysisk aktivitet blant kvinner som planlegger graviditet viktig. 

Blant aktivitetene som har mest betydelig effekt, kan vi nevne hopp, jogging, løping, aerobic og ballsport. 

Sunn kroppsmasseindeks 

Med tanke på at økt BMI, altså kroppsmasseindeks, er assosiert med høyere forekomst av bekkenløsning, kan det være gunstig å sørge for sunn kroppsvekt før man blir gravid. Det kan også være lurt å unngå for høy vektoppgang under graviditeten. 

Dersom du er overvektig, kan det være greit å snakke med en kostholdsveileder eller å sette opp et treningsprogram. 

Unngå tungt fysisk arbeid  

Tunge løft kan potensielt utløse og føre til bekkenleddsmerter. For kvinner som har yrker med tungt fysisk arbeid eller gjør tunge løft hjemme, kan det derfor være lurt å redusere aktivitetene noe. 

For noen kan det kanskje være mulig å få tilrettelegging på arbeidsplassen når de blir gravide. Hjemme kan du kanskje få hjelp til å gjøre det tyngste arbeidet, for eksempel av en partner eller andre? 

Behandling av bekkenløsning: Hvordan bli kvitt smertene? 

Dersom du først er rammet av bekkenløsning og smerter, gjelder det å rette blikket mot potensielle behandlinger du kan dra nytte av. Du kan selvfølgelig vente og la smertene gå over av seg selv etter fødselen. Men du kan også få behandling. 

Noe behandling kan gjøres på egen hånd, men det finnes også behandlingsteknikker du kan få hjelp med. 

Egentrening 

For mange kvinner kan egentrening være et effektivt middel mot bekkenleddsmerter. Dette kan handle om å finne fysiske aktiviteter og bevegelser som ikke fremprovoserer smerter. Det varierer veldig hva slags aktiviteter som fører til smerter, så dette er nokså individuelt. 

NHI.no anbefaler deg å finne gode hvilestillinger, samtidig som daglige aktiviteter tilpasses. Får du for eksempel mye smerter når du står, kan du forsøke å sutte mer. Når du skal lage mat kan du for eksempel ha en krakk å sitte på. 

Samtidig anbefaler NHI.no at du belaster beina dine jevnt, altså at vekten fordeles noenlunde likt på begge føtter. De anbefaler også korte skritt ved gange. Når du ligger, kan det være behagelig å ha en pute mellom knærne og anklene om du ligger på siden. 

Når du skal bære noe, bør du sørge for å fordele vekten jevnt på begge armene dine. Et annet tips er å bære gjenstanden tett inntil kroppen. Du kan for eksempel bruke en ryggsekk fremfor å bære matvarer i poser når du handler. 

Fysioterapi 

Dersom du har dårlig  eller liten effekt av egentrening, kan det være aktuelt å søke hjelp hos en fysioterapeut eller andre som kan hjelpe deg. Ifølge NHI.no trenger du ikke å få henvisning fra lege for å kunne motta hjelp fra en fysioterapeut. 

Terapeuten kan hjelpe deg med å planlegge et treningsprogram med like øvelser. Disse øvelsene reduserer ikke nødvendigvis smertene alene, men kan hjelpe deg å holde deg i fysisk aktivitet uten å få smerter frem mot fødsel. 

Noen kan dra nytte av å bruke et belte rundt bekkenet som presser beinene i bekkenet sammen. Man kan også bruke krykker dersom smertene er betydelige ved gange. Husk imidlertid på at bruk av krykker over lengre tid lan medføre svakere muskulatur. Dette kan igjen bidra til at smertene du har forlenges. 

Akupunktur 

Ifølge NHI.no opplever noen kvinner god effekt av akupunktur mot bekkenløsningsplager i svangerskapet. Denne effekten er også dokumentert gjennom en studie utført ved svenske Sahlgrenska Universitetssykehus. 

Akupunktur innebærer at det plasseres nåler på strategiske steder i pasientens hudoverflate.  

Gymnastikk i basseng 

Ifølge NHI.no kan bassenggymnastikk bidra til å redusere smertene hos kvinner med bekkenløsning og smerter relatert til dette. Svømming er en smidig treningsform som ikke belaster leddene, og lar deg lettere være i bevegelse uten smerter. 

Kanskje har du en lokal svømmeklubb du kan melde deg inn i? Noen fysioterapiklinikker tilbyr også svømmebasseng, og kan være et alternativ til svømming i ordinære bassenger. Om sommeren kan du kanskje svømme i sjøen, til og med. 

Sykemelding og offentlig hjelp 

For enkelte kvinner er plagene så store at det er vanskelig å jobbe gjennom graviditeten. I slike tilfeller kan det ifølge NHI.no være aktuelt med sykemelding. Er du veldig plaget kan det også være hensiktsmessig å overføre noe av permisjonen din til en eventuell partner. 

Det offentlige kan også hjelpe deg med for eksempel barnehagepass eller hjemmehjelp i særskilte tilfeller. Noen får også medisinsk hjelp med kommunal rehabilitering eller tilrettelagte parkeringsavtaler. 

Hvordan settes diagnosen? 

Dersom du tror du kan ha bekkenløsning grunnet smerter i bekkenet, er det lurt å bestille en time hos legen. Du kan da få en legeundersøkelse, slik at legen kan gi deg en eventuell diagnose. Dette er viktig med tanke på for eksempel sykemelding. 

Legen setter en diagnose basert på både fysisk undersøkelse og din egen beskrivelse av smertene. Du blir sannsynligvis bedt om å forklare hvor smertene sitter, hvordan smerten føles og i hvilke situasjoner de oppstår. 

Ifølge NHI.no er det som regel ingen hensikt å ta røntgenbilder eller annen bildediagnostikk. Det er heller ikke hensiktsmessig å ta blodprøver for å avdekke en eventuell diagnose, da blodverdiene ikke endrer seg av tilstanden. 

Den fysiske undersøkelsen innebærer som regel at legen vurderer bevegeligheten i kvinnens ledd, og vurderer gangen. 

Del erfaringer med andre kvinner i samme situasjon 

Det å slite med bekkenløsning er ingen dans på roser, og hverdagen kan være smertefull. For noen kvinner kan det hjelpe å snakke med andre med samme diagnose, og å tilegne seg mer kunnskap om tilstanden. 

Landsforeningen for kvinner med bekkenleddsmerter (LKB) kan i så fall være verdt å se nærmere på. Denne foreningen sprer kunnskap om bekkenleddsmerter og lar kvinner dele erfaringer. Det finnes også lokallag og kontaktpersoner flere steder i landet. 

Som medlem i LKB kan du få tilgang på medlemssider, medlemsblad og tips. Du vil også få invitasjoner til møteplasser, arrangementer og kurs. Det å prate med andre kvinner som opplever det samme som deg, kan kanskje være nyttig. 

Hva er bekkenløsning godt for? 

Selv om bekkenløsning kan være plagsomt, er det også viktig å huske på at prosessen har en funksjon. Ifølge NHI.no vil kroppen skille ut hormonet «relaxin» under graviditeten, som fører til at leddbåndene blir mer tøyelige. 

Et av områdene i bekkenet hvor kvinner hyppigst plages av bekkenløsning, er i den fremste delen – også kalt symfysen. Dette skyldes at leddbåndet slakkes, slik at bekkenet skal bli fleksibelt nok til at barnet kan komme seg gjennom fødselskanalen. 

Når du kjenner på smerter grunnet bekkenløsning, er det altså ikke uten grunn. Det kan kanskje være en liten trøst å vite at det er kroppens måte å gi plass til barnet under fødselen på. 

God bedring, og lykke til med fødselen!