Mat du bør unngå som gravid

Når man er gravid så er det mye å passe på når det kommer til mat, det kan være vanskelig å holde oversikten på hva som er ja-mat når man er gravid og hva som er nei-mat. Derfor har vi i Baby.no laget en enkel oversikt for deg over den maten som vi oftest får spørsmål om. Om det skulle være noen matvarer som ikke står her så anbefaler vi deg at du tar kontakt med din fastlege eller jordmor for å få konkrete råd. M

Oster gravide bør unngå 

Ifølge Helsenorge.no kan meieriprodukter som ost potensielt inneholde listeriabakterier. Denne bakterien kan medføre alvorlig sykdom hos mennesker, og i noen tilfeller død – særlig hos personer med bakenforliggende sykdommer og spedbarn. Gravide som rammes av listeria kan oppleve ufrivillig abort. 

Listeria trives spesielt godt i visse oster, mens den trives dårlig i andre. Helsenorge.no påpeker at risikoen for smitte er liten, men at gravide bør være forsiktige med enkelte ostetyper på grunn av de potensielt alvorlige virkningene. 

Kort fortalt bør du unngå alle oster og øvrige meieriprodukter som er laget av rå (upasteurisert) melk. Pasteurisering er en prosess som innebærer at produktet utsettes for varme, slik at potensielt skadelige bakterier dør. 

I EU og Norge er alle osteprodusenter pålagt å tydeliggjøre hvorvidt osten er pasteurisert eller ikke, slik at dette skal komme frem overfor forbrukerne. Merk at du kan spise oster som er upasteuriserte dersom de først varmebehandles ved mer enn 70 grader. Her er noen av ostene som gravide bør være obs på: 

  • Muggost og myke oster som camembert, brie, chèvre, gorgonzola og roquefort (både pasteuriserte og upasteuriserte varianter) 
  • Kittost som taleggio, Livarot, Saint Albray og Le Vieux Pané (både pasteuriserte og upasteuriserte varianter) 
  • Halvfast ost laget på upasteurisert melk 
  • Ferskost av upasteurisert melk 

Kjøtt

Helsedirektoratet har en rekke kostholdsråd, og ett av dem å begrense inntaket av bearbeidet og rødt kjøtt – som for eksempel kjøttfarse eller pølser. Ifølge Helsenorge.no, bør gravide dessuten unngå å spise kjøtt som ikke er gjennomstekt eller -kokt. 

Et tips er å forsikre seg om at kjøttet man spiser ikke er rosa i midten. Sjekk også hvorvidt kraften som utskilles fra kjøttet er blodig eller klar. Når det kommer til spesifikke kjøttprodukter gravide bør unngå, kan følgende nevnes: 

  • Gravet kjøtt 
  • Spekepølser og annen spekemat 
  • Roastbiff 
  • Biff tartar 
  • Oppskåret kjøttpålegg bør spises raskt etter åpning 
  • Viltkjøtt som kan inneholde blyholdige rester av ammunisjon 

Kaffe og koffeinholdige drikker 

Ifølge Helsenorge.no, bør gravide unngå store mengder kaffe, te eller annen koffeinholdig drikke. Begrens gjerne inntaket til 1–2 kopper/glass per dag. Grensen bør ligge på 200 mg koffein per dag. En typisk kopp filterkaffe inneholder 50–60 mg koffein. 

Koffeinmengder som overstiger 300 mg er assosiert med økt risiko for spontanabort. Du kan også risikere lav fødselsvekt hos barnet. Foruten kaffe og te, bør du være forsiktig med energidrikker og cola. 

Alkohol 

Alkohol og øvrige rusmidler mor skulle innta i løpet av graviditeten vil overføres til fosteret gjennom morkaken. Ifølge helsemyndighetene bør du derfor unngå alkohol helt under svangerskapet.  

Drikker mor alkohol, vil barnet i magen få samme promille. Siden barnets indre organer fortsatt holder på å utvikle seg og er umodne, kan alkoholen føre til skader på organene og cellene. Særlig barnets hjerne er sårbar for rusmidler og alkohol gjennom graviditeten. 

Sushi, fisk og øvrig sjømat 

Fisk og annen sjømat er generelt sett regnet som sunt, og bør være en del av kostholdet vårt. Ifølge Helsedirektoratet kan man med fordel spise fisk to–tre ganger i uken. Samtidig er det viktig å huske på at sjømat kan inneholde stoffer og mikroorganismer som kan skade det ufødte barnet. 

Ifølge Helsenorge.no bør gravide særlig unngå følgende fisk og sjømat:  

  • Rakfisk (kan inneholde skadelige bakterier) 
  • Sushi av for eksempel tunfisk 
  • Røkt og gravet fisk som ikke er godt innenfor holdbarhetsdatoen 
  • Blåkveite > 3 kg 
  • Gjedde 
  • Ørret > 1 kg 
  • Abbor > 25 cm 
  • Hai, skate og annen eksotisk fisk 
  • Selvfanget ferskvannsfisk 
  • Fiskelever 
  • Fordøyelseskjertel fra kamskjell 
  • Brunmat fra krabbe 
  • Nyre fra o-skjell 

Lakris 

Lakris er en annen matvare gravide bør unngå ifølge Helsenorge.no, da glycyrrhizinsyren i lakris potensielt kan ha helseskadelig effekt på fosteret. Dette er et hormonforstyrrende stoff som forekommer naturlig i lakrisplanter.  

Grunnet usikkerhet rundt hvor mye som er trygt å spise, er det kanskje best å unngå lakris helt. 

Ingefær 

Liker du å starte dagen med ingefærshots, eller bruker mye ingefær i matlaging? I så fall bør du unngå dette når du er gravid. Helsenorge.no informerer om at dyreforsøk på gravide dyr viser økt risiko for abort ved inntak av store mengder ingefær. 

PS! Unngå også kosttilskudd som inneholder ingefær. 

Mat du finner i naturen 

Dersom du planlegger å sanke mat i naturen, er det enkelte råvarer du bør styre unna dersom du er gravid. Her er noen eksempler Helsenorge.no trekker frem: 

  • Måkeegg (inneholder mye miljøgift) 
  • Sannsynligvis egg fra de fleste andre typer fiskespisende fuglearter 
  • Reinsdyrkjøtt fra områder med radioaktivitet