Kan man isbade når man er gravid?

Som gravid kan det kanskje friste med et forfriskende, iskaldt bad. Men er det egentlig trygt å isbade når man er gravid, eller kan det potensielt skade deg eller barnet? Før du hopper i isvannet, er det viktig å vite hva ekspertene anbefaler.

Her ser vi nærmere på isbading under svangerskapet!

Hva er isbading?

Aktiviteten isbading innebærer at man bader i iskaldt vann. I mange tilfeller er det snakk om bading i naturlige innsjøer og vann som er isbelagte, der man bader i et hull i isen. Begrepet isbading kan imidlertid også brukes om bad i badekar med isbiter.

Det er blant annet populært med isbading i etterkant av en tur i badstue eller sauna, der kroppen har blitt varmet betydelig opp på forkant.

Isbad kan ha positive og negative helseeffekter

Ifølge forskning kan isbading potensielt gi noen positive helseeffekter. Det er samtidig noe usikkert om disse helsegevinstene kan assosieres direkte til badingen. Blant helseeffektene som muligens kan oppnås, nevnes følgende:

  • Reduksjon av hvitt (usunt) kroppsfett
  • God effekt på det sunne, brune fettet som hjelper å forbrenne kalorier
  • Reduksjon i hjerte- og karsykdommer
  • Økt produksjon av adiponektin som reduserer risikoen for diabetes type 2

Samtidig påpekes det at det å isbade ikke er risikofritt. Personen som bader er utsatt for å få hypotermi, altså å bli kraftig nedkjølt. Dette kan også gi hjerte- og lungeproblemer. Man kan også få økt blodtrykk og hjertefrekvens, samt hyperventilere grunnet kulden.

Isbade som gravid: Bør det unngås?

For friske mennesker er det som regel ufarlig å isbade så lenge man tar visse forhåndsregler. Er du imidlertid gravid eller har lunge- eller hjertesykdommer, bør du ifølge lege og førsteamanuensis Jan Magnus Aronsen unngå isbading.

Du kan imidlertid ta et bad i badekar der vannet er litt svalt, uten at det er iskaldt. Dette kan være en fin måte å kjøle seg ned på, særlig om du er gravid i sommermånedene!

Les også: Kan man spise fetaost når man er gravid?

Hvorfor bør du ikke isbade som gravid?

Det finnes ulike grunner til at man ikke bør isbade når man er gravid. Isbading kan føre til sammentrekninger i blodårene, noe som kan føre til at blodtilførselen til fosteret reduseres. Dette kan påvirke barnets tilgang på næring og oksygen.

Mors blodtrykk kan også påvirkes, og ha en uheldig effekt på fosteret. I tillegg til dette, kan det å isbade som gravid innebære en større risiko for hypotermi og infeksjoner. Dette bør helst unngås i svangerskapet.

Ekstrem kulde og varme kan påvirke fosteret

Det er ikke bare ekstrem kulde fra isbad som kan skade fosteret. Som gravid bør du også være forsiktig med svært høye temperaturer. NHI.no påpeker blant annet at gravide bør utvise forsiktighet når det kommer til badstue, dampbad og bruk av varme badestamper.

Samtidig understrekes det at studier ikke har vist tilfeller av overoppheting hos gravide som har gjort disse aktivitetene. Som regel vil temperaturen likevel være såpass høy at mange gravide uansett vil synes at aktivitetene er ubehagelige over tid.

Det er viktig å lytte til kroppen, og avslutte aktiviteten dersom du merker at du blir ubehagelig varm. Symptomer på overoppheting inkluderer kvalme, svimmelhet og hodepine. Ekstrem tørste, kramper og slapphet er også vanlige symptomer om du har for høy kjernetemperatur.

Temperaturen og varigheten er viktige faktorer

Som gravid bør du unngå all form for isbading. Selv en kort dukkert kan føre til at blodårene trekker seg sammen og reduserer tilførselen av oksygen til fosteret. Når det gjelder det å utsette seg for varme, er varighet og temperatur avgjørende.

Du bør helst unngå ekstrem varme. Dette kan føre til heteslag enten du er gravid eller ikke. Som gravid er du gjerne ekstra utsatt for heteslag, ettersom du i utgangspunktet ofte føler deg varmere enn som ikke-gravid.

Enten det er snakk om opphold i solen, badstue eller badestamper, kan det derfor være lurt å begrense varigheten til et minimum. Ta også høyde for temperaturen. En temperatur på 23 varmegrader betegnes gjerne som varmt, men er langt kjøligere enn en badstue som kanskje holder 55–100 varmegrader.

Vent med å isbade til etter fødselen

Under graviditeten er det mange som føler seg ekstra varme og svette. Og det er ikke så rart, siden det er økt blodgjennomstrømning i kroppen. Du har kanskje også lagt på deg, og det er tungt å bære den stadig voksende magen. Da kan et kaldt bad friste!

Og et kjølig bad i badekar er helt greit, så lenge temperaturen ikke er veldig lav. Kanskje du kan ta et 15–20 grader «kaldt» bad for å kjøle ned kroppen? Dette kan gjøre underverker for en varm gravidkropp!

Etter at barnet har kommet til verden, vil du i større grad kunne utføre de aktivitetene du selv ønsker. Om ønskelig, kan du også ta deg et etterlengtet isbad – enten det er i badekar eller et vann utendørs.