Kan man spise blåskjell når man er gravid?

Under graviditeten er det enkelte matvarer man bør unngå. Dette gjelder også blant havets skatter. Noen typer fisk og sjømat kan inneholde mikroorganismer eller miljøgifter som kan være skadelige for barnet i magen. Men hva med blåskjell?

Her ser vi nærmere på hvorvidt man kan spise blåskjell og andre delikatesser fra havet når man er gravid.

Sjømat og fisk gravide ikke bør spise

Helsenorge.no deler helsemyndighetenes anbefalinger rundt gravides kosthold. Blant rådene som gis, finnes det også en oversikt over fisk og sjømat gravide bør styre unna. Basert på høy konsentrasjon av miljøgifter, bør du blant annet styre unna følgende:

  • Fordøyelseskjertelen (en mørk «pose») i kamskjell
  • Nyrer fra o-skjell
  • Brunmat (hepatopancreas) fra krabber
  • Blåkveite > 3 kg
  • Abbor > 25 cm
  • Ørret og røye > 1 kg
  • Gjedde
  • Selkjøtt
  • Selvfanget ferskvannsfisk
  • Eksotiske fiskearter som skate, tunfisk og hai
  • Lever fra fisk

I tillegg til dette, bør du også unngå fisk som kan inneholde sykdomsfremkallende bakterier. Dette inkluderer rakfisk. Skal du spise sushi eller røkt fisk, er det viktig at fisken er fersk og godt innenfor oppgitt holdbarhetsdato.

Kan du spise blåskjell i svangerskapet?

Ja, helsemyndighetene advarer ikke gravide mot å spise blåskjell gjennom svangerskapet. Det eneste du bør tenke på når du spiser skjell, er nyrer fra o-skjell og fordøyelseskjertelen i kamskjell. Dette skal unngås grunnet høyt innhold av miljøgift.

Blåskjell er stort sett helt trygt å spise, og kan gjerne spises ukentlig dersom du ønsker det.

Blåskjell kan forårsake sykdom hos gravide og ikke-gravide

Selv om blåskjell er regnet som trygt å spise, er det også greit å vite at de potensielt kan forårsake sykdom. Noen ganger kan blåskjell inneholde gift, som for eksempel DSP (Diarrhetic Shellfish Poisoning toxin) eller PSP (Paralytic Shellfish Poisoning toxin).

Disse to gifttypene er henholdsvis diaréfremkallende og nervegift. Skjellene kan også inneholde ASP (Amnesic Shellfish Poisoning toxin), som kan føre til hjerneskade og forårsake hukommelsestap.

Sanker du inn blåskjell selv, er det derfor viktig å først sjekke Mattilsynets blåskjellvarsel. Skjellene du finner langs norskekysten kan tidvis forurenses av gift. Av de nevnte giftformene, er PSP den mest alvorlige – både for gravide og ikke-gravide.

Man kan ikke smake om blåskjellene man spiser er forgiftet, noe som kan være problematisk. Det tryggeste er derfor å kun spise blåskjell som du kjøper i butikk. Disse er nemlig sjekket og godkjent av Mattilsynet, og dermed helt trygge for gravide.

Giftsesongen varierer fra sted til sted

Det som er litt problematisk med giftige blåskjell, er at giftige og ikke-giftige blåskjell kan finnes side om side. Samtidig kan ulike områder langs kysten være rammet i ulik grad. Ifølge Mattilsynet varierer giftsesongen fra landsdel til landsdel, og fra år til år.

Av den grunn må områder hvor man kan plukke blåskjell kontrolleres regelmessig av Mattilsynet. Et sted som var trygt i fjor, er ikke nødvendigvis trygt i år. Derfor bør du alltid kontrollere varselet før du spiser selvplukkede blåskjell.

Hvorfor må du unngå noen typer sjømat i graviditeten?

Den viktigste grunnen til å unngå visse former for sjømat (og noen vannlevende dyr fra ferskvann), er at de kan inneholde bakterier, miljøgift eller annen gift. I svangerskapet er du ekstra sårbar dersom du blir syk, ettersom også barnet potensielt kan ta skade.

Gravet eller røkt laks (og annen fisk) kan blant annet inneholde listeria, som potensielt kan være til stor skade for barnet i magen. Dersom du skulle bli syk av bakterien, kan du potensielt oppleve spontanabort.

Miljøgifter fra fisk og skalldyr kan også videreføres til fosteret, noe som er uheldig. Men så lenge du følger helsemyndighetenes råd, kan du trygt spise både skalldyr, skjell og fisk uten å bekymre deg.

Sjømat og fisk er bra for gravide

Med unntak av fisk og skalldyr helsemyndighetene fraråder gravide å spise, regnes sjømat som en viktig del av et sunt kosthold. Ifølge Helsenorge.no inneholder sjømat og fisk blant annet selen, B12-vitamin, jod og proteiner som er bra for kroppen.

Legg likevel merke til at blåskjell, kreps, reker, kamskjell og krabbe ikke er inkludert som en del av de anbefalte 2–3 måltidene med sjømat per uke. Det betyr imidlertid ikke at det er skadelig å spise disse råvarene.

Helsenorge.no påpeker at blåskjell blant annet har lavt fettinnhold, og er rik på både kalsium, B-vitamin, jod, proteiner og selen. Av den grunn kan råvaren gjerne være en del av kostholdet ditt.

Dette kostholdsrådet gjelder ikke bare gravide, men også alle andre. Sørg gjerne for å inkludere både fisk og annen sjømat i kostholdet ditt hver eneste uke.

Andre råvarer du bør være forsiktig med som gravid

Foruten fisk og sjømat, er det også diverse andre matvarer du bør unngå eller spise med forsiktighet under graviditeten. Her kan vi blant annet nevne oster av upasteurisert melk, rått kjøtt (for eksempel biff tartar) og viltkjøtt som inneholder bly fra ammunisjon.

Ellers er det naturligvis også viktig å unngå alkohol, da dette er kjent for å være skadelig for fosteret. Store mengder koffein og lakris bør også unngås. Vær ellers forsiktig med å spise fugleegg du finner i naturen, siden disse potensielt kan inneholde miljøgifter.

Gravid? Spis blåskjell med god samvittighet!

Så lenge du kjøper blåskjell i butikk eller bestiller dem på restaurant i Norge, kan du føle deg trygg på at de er ufarlige for deg og barnet. Du kan også spise selvplukkede blåskjell, så lenge de er plukket i en sone som er deklarert som trygg av Mattilsynet.

En sjelden gang kan blåskjell være giftige, og dette gjelder særlig skjell som inneholder nervegiften PSP. Men stort sett er blåskjell trygge å spise, og de du finner i butikk er allerede kontrollert av Mattilsynet.

I det hele tatt er blåskjell veldig sunne, og de inneholder mange av næringsstoffene og vitaminene du og barnet har behov for. Er du skeptisk, finnes det selvfølgelig mange fullgode alternativer. Kokt fisk av for eksempel laks eller torsk, er både sunt og trygt.

Snakk gjerne med legen din dersom du ønsker flere gode råd om hva du kan og ikke kan spise under graviditeten!