Jessica Biels tips til hvordan du får babyen til å sove
juni 5, 2018 208 Views

Jessica Biels tips til hvordan du får babyen til å sove

5 verdifulle tips

I den første tiden som foreldre er det lite man er mer opptatt av enn å få nok søvn, samtidig som vi bruker mye tid på å tenke over hvor lite søvn vi faktisk får.

Forskning antyder at foreldre i gjennomsnitt mister to timer med søvn i løpet av barnets fem første levemåneder, og deretter én time pr. natt frem til 2-årsalderen. Superstjernen Jessica Biel sier at hun vet nøyaktig hvordan akkurat dét føles.

Tortur

Hun smeller til med følgende: ‘Søvnmangel er tortur. Jeg har en treåring, og det er ganske vanlig at han ikke sover gjennom hele natten. Hvis du har muligheten til det, de seks første månedene, så sov, sov, sov.

Biel har tidligere uttalt seg om hvor tungt den første tiden som forelder var for henne og ektemannen Justin Timberlake. I en bok skrevet av barnepiken deres, Connie Simpson, forteller Biel at hun var besatt av at alt skulle være organisk, toksinfritt, naturlig og homeopatisk for barnet deres. Hun sier at hun oppførte seg som en diktator og at hun hold på å gjøre både ektemannen og seg selv sprø.

Heldigvis fikk paret muligheten til å slappe litt mer av ettersom sønnen deres, Silas, ble eldre. Biel sier at de ikke er så ‘gale’ lengre, men at måten de hadde agert på i starten rett og slett var fordi at de ikke visste hva de gjorde, var redde og utslitt.

5 S’er

Takket være barnepiken Connie og metodene til Dr. Harvey Karp, en barnelege som har skrevet boken ‘The Happiest Baby on the Block’, kom Biel seg gjennom perioden med søvnmangel.

Etter at en venn ga henne en utgave av denne boken lyktes Biel i langt større grad med å få mer søvn. Karps metode omhandler å ta hensyn til 5 S’er når det gjelder babyer og søvn: svøping, side, ‘sjusjing’, svinging og suging

Svøping: Svøping gjenskaper den tette innpakkingen en baby har i magen og kan være en hjørnestein for å roe ned barnet. Det reduserer uro og øker søvnen. Svøpte barn responderer i tillegg raskere på de fire andre S’ene og holder seg roligere lenger ettersom armene ikke kan viftes rundt.

Side eller mageposisjon: Å ligge på rygg er den eneste trygge posisjonen for soving, men det er den verste posisjonen for å roe ned barnet. Det man da kan gjøre er å holde babyen på siden eller la barnet henge med hodet over skulderen din.

Sjusjing: Kanskje ikke et helt enkelt ord å beskrive men vi håper du skjønner. I motsetning til myten så trenger ikke babyer total stillhet for å sove. I magen høres nemlig blodets brus høyere enn en støvsuger! Ikke all hvit lyd skapes likt og lyder fra vifter og hav kan ofte feile ettersom de ikke har den innpakkede kvaliteten som man får av lyden i magen.

Hvit lyd kan være veldig bra, og du kan lese mer om dette fenomenet her.

Svinging: Livet i magen er ganske så urolig, og du kan bare tenke deg babyen i magen når du går ned trappen! Rolig rugging eller svinging er bra for å holde en stille baby rolig, men du må bruke mer kraft og korte bevegelser for å roe et spedbarn som er utrolig. Du støtter babyen med hånden over nakken og hodet, gjør korte bevegelser og beveger deg ikke mer enn et par centimeter frem og tilbake. Og husk: aldri, aldri rist babyen i sinne eller frustrasjon – det kan være livsfarlig.

Suging:
Suging er toppen av kransekaken når det kommer til å roe ned et barn. Mange urolige babyer slapper av og oppnår en dyp ro når de suger, og da kan en smokk eller en pupp være bra.

Biel sier at hun gikk gjennom denne listen og nærmest krysset etter hvert: ‘Jeg prøvde dét – det funket ikke. Okay, neste. Ikke den. Neste. Ah, det var den. Kanskje klarer man å se et mønster etter hvert,‘ sier hun.

For noen foreldre vil dette fungere, mens noen har andre hemmelige våpen som de benytter seg av for å sove. Uansett om du bruker Biels metode (og derfor også Dr. Karps) eller ikke, så skal du aldri være redd for å sprre etter hjelp når du føler at grensen er nådd.

Det krever en landsby!

I følge Biel burde moderne mødre kikke litt tilbake i tid da tanter, venner, gudmødre og gudfedre tok et skift med babyen og at man derfor kunne støtte seg på landsbyen når de hadde behov for det.

Hvis man ikke har en ‘landsby’ i nærheten er det viktig at partneren stiller opp og at man lager seg et system slik at man bytter på ansvaret på natten.

Det er også greit at man får seg noen timer med søvn midt på dagen hvis man har muligheten til det.

Det er helt greit å innrømme at denne tiden kan være tøff, og det er utvilsomt bra at en fremtredende kvinne som Biel står frem og sier det hun gjør.

Sov godt!

Forrige 6 grunner til at juni-babyer er spesielle - i følge forskning
Next Perfekt mamma? Bli kvitt dette jaget nå!

Kanskje du liker dette?

Fødsel

6 grunner til at juni-babyer er spesielle – i følge forskning

Sommeren har i høyeste grad kommet, i hvert fall i store deler av landet (unnskyld, Nord-Norge), og hvis du nærmer deg terminen betyr det rett og slett at dine dager

Nyheter

Ny forskning: skadelig for babyen å ikke amme rett etter fødselen

I en fersk rapport fra WHO og Unicef kommer det frem at amming innen den første timen etter at babyen er født er meget viktig.

Nyheter

Serena Williams snakker ut om fødselsdepresjon

Serena Williams snakker åpent ut om en tung tid etter fødselen.